Historia biżuterii
Od czasów, gdy jaskinie były uważane za luksusowe nieruchomości, ludzie odczuwali potrzebę ozdabiania się...
Z niewielkimi zasobami, jakie mieli do dyspozycji, nasi przodkowie starali się upiększać siebie, nosząc biżuterię wykonaną z kości, zębów, muszli i innych materiałów.

Z czasem zaczęto używać nowych, szlachetnych materiałów do tworzenia bardziej skomplikowanych akcesoriów w tej historii biżuterii. Wbrew oczekiwaniom, złoto, najbardziej szlachetny metal, było pierwsze na liście odkryć. Dzięki swoim właściwościom, takim jak plastyczność, wyjątkowy kolor, a także odporność na utlenianie, szybko stało się ulubionym materiałem wszystkich zaawansowanych cywilizacji.
Początki w historii biżuterii
Bez względu na to, czy chcieli pokazać swoje bogactwo, czy spełnić czysto estetyczne pragnienia, potrzeba posiadania imponujących przedmiotów napędzała rzemieślników do przekraczania własnych granic. Prymitywna technologia zmuszała ich do opracowywania nowych technik, takich jak filigran i koralikowanie. Te dały początek delikatnej, koronkowej biżuterii.
Stopniowo w pierścienie, bransoletki, naszyjniki i inne biżuterie zaczęto wkomponowywać kamienie szlachetne. Na przykład Sumerowie, jedna z najstarszych znanych cywilizacji, mieli słabość do Lapis Lazuli. Ten głęboko niebieski kamień ze złotymi smugami zachwycał filozofów i poetów.
Często jednak miały one również praktyczną rolę. Fałdy szat i innych ubrań wymagały wsparcia, a ludzie nie przepuszczali okazji, by ozdobić je według własnego uznania. Biżuteria przypominająca broszki lub zakończenia pasa była często dekorowana zgodnie z lokalnym strojem.
Wraz z nadejściem średniowiecza w historii biżuterii, ludzie zaczęli zwracać większą uwagę na odzież, a co za tym idzie, na ozdoby. Popularną praktyką wśród szlachty, która mogła sobie na to pozwolić, było grawerowanie kawałków z inskrypcjami.

Na przykład ta złota broszka, pochodząca z XIII wieku, ma inskrypcję: "Jestem broszką, która będzie strzec tej skrzyni, aby żaden złodziej nie mógł jej dotknąć."
Piękno i wartość tych przedmiotów to cechy, które czynią je idealnymi do obdarowywania.
Idealny prezent…
Zakochani często dawali sobie nawzajem małe symbole swojej miłości. Broszki w kształcie serca lub pierścionki często nosiły inskrypcje lub krótkie cytaty, które odzwierciedlały uczucia stojące za prezentem. "Moje serce należy do ciebie", "Nierozerwalni" lub "Moje całe serce jest twoje na zawsze" to tylko kilka przykładów.
Jednakże, choć te małe dedykacje mogą wydawać się szczere, częściej pochodziły one z repertuaru cytatów jubilera. Te "spersonalizowane" kawałki biżuterii z początków historii biżuterii niewiele różnią się od dzisiejszych. Niezależnie od tego, czy dajemy je sobie, czy otrzymujemy od ukochanej osoby, srebrny naszyjnik Love Letters lub złota bransoletka Loved przekazują wiadomości, których znaczenie wykracza poza wieki.
Wbrew oczekiwaniom, te klejnoty nie były jednak odpowiednikiem dzisiejszych pierścionków zaręczynowych czy obrączek ślubnych. Symbolizowały one obietnicę lub znak uczucia, a nie zobowiązanie. Rzeczywiste pierścionki, które oznaczały związek dwóch osób w XVI i XVII wieku, były nieco bardziej wyjątkowe.

Miłośnicy renesansu w historii biżuterii preferowali pierścienie "gimmal". Są one wykonane z dwóch lub więcej ogniw, które razem tworzą całość. Młodzi ludzie, po zaręczynach, nosili po jednym ogniwie, aż do dnia ceremonii. Od momentu połączenia dwóch, zjednoczony pierścień należał do młodej kobiety.
Do dziś ta tradycja wymiany biżuterii pozostała niemal nienaruszona. Jeśli w przeszłości pierścień nosił liczne symbole lub inskrypcje, dziś trend zmierza w kierunku minimalizmu. Kamieniem, który dominuje w tego typu biżuterii, jest diament.
Choć wszedł na scenę jubilerską stosunkowo niedawno, w latach 40. XX wieku, diament zyskał na intensywnej reklamie, stając się tym samym najpopularniejszym wyborem. Co więcej, agresywna promocja uczyniła z tego kamienia standard do naśladowania, jeśli chodzi o pierścionki zaręczynowe dzisiaj.
Historia biżuterii w XX wieku
Patrząc wstecz, motywem przewodnim noszenia biżuterii od przeszłości do starożytności była demonstracja bogactwa człowieka. Drogie prezenty, którymi kobiety były ozdabiane, działały jako żywe świadectwo jego władzy w społeczeństwie.
Ale cała ta historia biżuterii zmieniłaby się wraz z nadejściem XX wieku. Możliwość zarabiania na życie dała kobietom wolność wyboru własnego stylu życia. Ta dramatyczna zmiana norm społecznych znalazła odzwierciedlenie również w stylach ubioru. Odzież przyjęła prosty i luźny krój na ciele, a biżuteria stała się centralnym elementem każdej stylizacji.
Sukienki, które lekko odsłaniały ramiona i nie zakrywały nawet kostek, nie miały na celu natychmiastowego łamania norm. Zostały zaprojektowane, aby zapewnić swobodę ruchów niezbędną do aktywnego stylu życia. Sport, prowadzenie luksusowych samochodów i taniec do muzyki jazzowej były ulubionymi zajęciami kobiety "Flapper".

Prawdopodobnie po raz pierwszy w historii biżuterii, nie jest ona noszona jako emblemat bogactwa, ale dla własnego dobra noszącego.
Coco Chanel, nazwisko, które nie straciło swojej rezonansji przez lata, udało się wyeliminować tę finansową zależność od męskich partnerów poprzez swoją odzież.
Jego styl jest emblematyczny, z prostymi krojami i niespotykaną skromnością, ale jednocześnie pełen elegancji. Jeśli do tej pory ostentacyjna ornamentyka była na porządku dziennym, wprowadzenie tego trendu doprowadziło do potrzeby zrewolucjonizowania biżuterii.
Kobiety były teraz zachęcane do przejęcia kontroli nad swoją biżuterią. Pozwoliło to kobiecie Chanel odróżnić się od tych 'cocottes', kobiet o wątpliwej moralności, które z nadmierną dumą chwaliły się ekstrawaganckimi prezentami, które otrzymywały od swoich partnerów w zamian za świadczone usługi.
Miecz obosieczny
W ten sposób wiele kobiet wybierało noszenie biżuterii z elegancją, jako świadectwo dobrego smaku i samodzielnie ogłoszonej niezależności. Ale ewolucja cennych akcesoriów w nowoczesnej erze na tym się nie skończyła. Kobieca pomysłowość znalazła w biżuterii sposób na wyrażenie opinii i postawy noszącego.

Madeleine Albright, potężna kobieta, która pełniła funkcję sekretarza stanu Stanów Zjednoczonych, wykorzystała swoją pasję do biżuterii w wyjątkowy sposób. Jej broszki stały się prawdziwymi narzędziami dyplomatycznymi, dzięki którym mogła przekazywać wiadomości, które przekraczały wszelkie bariery kulturowe czy językowe.
Symbole takie jak gołąb (pokój), słońce (nadzieja), a nawet trzy mądre małpy były noszone przez Albright w politycznie niestabilnych sytuacjach. W ten sposób Albright nigdy nie bała się wyrażać swojego punktu widzenia w kobiecy i w pełni dyplomatyczny sposób.
Historia biżuterii sięga początków ludzkości i jest nadal pisana przez każdego z nas. Sposób, w jaki wybieramy noszenie naszej biżuterii, definiuje nas. Nie krępuj się wybierać biżuterii, która opowiada historię o tobie, z miłością oferowaną przez Indira Bijoux !
Bibliografia:
Archambault, Ariane. The Visual Dictionary of Clothing & Personal Adornment – Clothing & Personal Adornment. Quebec America, 2009.
Bliss, Simon. Jewelery in the Age of Modernism 1918-1940. Bloomsbury Publishing USA, 2018.
—. "'L'intelligence de La Parure': Notes on Jewelry Wearing in the 1920s." Fashion Theory, no. 1, Informa UK Limited, Sept. 2015, pp. 5–26. Crossref, doi:10.1080/1362704x.2015.1077652.
Boucher, Francois. 20,000 Years of Fashion: The History of Costume and Personal Adornment. 1959.
DeMello, Margo. Encyclopedia of Body Adornment. ABC-CLIO, 2007.
Friedman, Uri. "How an Ad Campaign Invented the Diamond Engagement Ring - The Atlantic." The Atlantic, The Atlantic, 13 Feb. 2015, https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/02/how-an-ad-campaign-invented-the-diamond-engagement-ring/385376/.
"History of Gold." Only Gold, https://onlygold.com/facts-statistics/history-of-gold/#:~:text=The%20first%20use%20of%20gold,silver%20mixture%20known%20as%20'electrum. Accessed 26 Aug. 2020.
Russell, Rebecca Ross. Gender and Jewelry. Rebecca Ross Russell, 2010.
Tait, Hugh. 7000 Years of Jewelry. Firefly Books Limited, 2008.
Turner, Ralph. Jewelry in Europe and America. Thames & Hudson, 1996.
Wilson, Elizabeth. Adorned in Dreams. Rutgers University Press, 2003.

